Powrót

Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało projekt nowelizacji tzw. Megaustawy

Dnia 26 września 2025 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw („Projekt”). Prace nad Projektem prowadzone są w związku z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej („Rozporządzenie GIA”)  oraz w związku z działaniami Zespołu do spraw koordynacji procesu legislacyjnego wdrażającego deregulację i zidentyfikowaniem przez tenże Zespół szeregu barier utrudniających realizacje inwestycji telekomunikacyjnych.

Jakich zmian możemy się spodziewać?

Znowelizowana ustawa obejmuje szereg zmian, opierających się m.in. na:

1) wprowadzeniu nowych definicji pojęć takich jak: punkt dostępu, wewnątrzbudynkowa infrastruktura techniczna, wewnątrzbudynkowa infrastruktura techniczna przystosowana do technologii światłowodowej, wewnątrzbudynkowe okablowanie światłowodowe, podmiot sektora publicznego, postać elektroniczna informacji, postać wektorowa informacji, generalne prace remontowe czy roboty budowlane;

2) modyfikacji przepisów zobowiązujących do udostępnienia infrastruktury technicznej poprzez rozszerzenie kręgu podmiotów zobowiązanych do udzielenia przedmiotowego dostępu – obok operatora sieci do udzielenia dostępu będzie zobowiązany również podmiot sektora publicznego będący właścicielem takiej infrastruktury lub kontrolujący taką infrastrukturę, którym w rozumieniu Projektu jest „organ administracji publicznej, podmiot prawa publicznego lub stowarzyszenie utworzone przez co najmniej jeden taki organ lub co najmniej jeden taki podmiot”;

3) uchyleniu zobowiązania Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej do prowadzenia uzgodnień z Prezesem Urzędu Regulacji Energetyki i Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego, przed wydaniem decyzji określającej warunki dostępu do infrastruktury technicznej, kiedy decyzja ta będzie dotyczyć przedsiębiorstw energetycznych lub przedsiębiorstw zapewniających infrastrukturę techniczną na potrzeby transportu kolejowego;

4) zmodyfikowaniu, a przy tym rozszerzeniu, obowiązku sprawozdawczego, realizowanego za pomocą punktu informacyjnego do spraw telekomunikacji („PIT”);

5) rozszerzeniu obowiązku wyposażenia budynków w instalacje telekomunikacyjne – na mocy Projektu nałożono obowiązek wyposażenia nowych budynków oraz budynków mieszkalnych poddawanych generalnym remontom w infrastrukturę światłowodową – wskazane zmiany rozszerzają obowiązek wyposażenia budynków w instalacje telekomunikacyjne, na wszystkie budynki mieszkalne (wyjątkiem jest drobne, indywidualne budownictwo domów jednorodzinnych na własne potrzeby mieszkaniowe inwestorów);

6) doprecyzowaniu w ramach Projektu, iż do dostępu do infrastruktury technicznej zlokalizowanej w pasie drogowym dróg publicznych stosuje się również przepisy ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – oznacza to m.in. obowiązek uzyskania zezwolenia od zarządcy drogi oraz ponoszenia opłat za zajęcie pasa drogowego;

7) zniesienie obowiązku przekazywania przez zarządów dróg, do PIT, informacji o planowanej  infrastrukturze technicznej, dla której zarządcy dróg wydali decyzje o lokalizacji tej infrastruktury w pasie drogowym lub zezwolenie na zajęcie pasa drogowego;

8) określenie maksymalnej stawki za rok umieszczenia 1m2 rzutu poziomego infrastruktury telekomunikacyjnej w drodze wewnętrznej do 1 zł za każdy rok tego rodzaju umieszczenia,  w przypadku prowadzenia robót w celu umieszczenia infrastruktury telekomunikacyjnej stawka opłaty nie będzie mogła przekroczyć 0,20 zł za każdy dzień zajęcia na ten cel 1m2 powierzchni udostępnionej drogi wewnętrznej;

9) szereg istotnych zmian legislacyjnych w ramach ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych – rozwiązania te opierają się na uproszczeniu procedur oraz skróceniu terminów załatwienia sprawy. W ramach Projektu zaproponowano rozwiązanie w ramach, którego zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia na umieszczenie w pasie drogowym urządzeń i infrastruktury wyłącznie w wypadkach, gdy umieszczenie wskazanych urządzeń spowodowałoby zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, naruszenie wymagań wynikających z przepisów odrębnych lub doprowadziłoby do utraty uprawnień z tytułu gwarancji lub rękojmi na dany odcinek drogi – jednakże inwestor w takich sytuacjach będzie miał możliwość przedłożenia zaświadczenia od gwaranta wskazującego, że prace nie spowodują takiej utraty lub przejęcia na siebie tych uprawnień w zakresie ograniczonym do obszaru zajęcia pasa drogowego. Ponadto, w ramach Projektu, zrezygnowano z zakazu umieszczania nadziemnych liniowych urządzeń obcych wzdłuż pasów drogowych, poza terenem zabudowy, w odległości mniejszej niż 5m od granicy pasa, w sytuacjach ich podwieszenia na istniejącej podbudowie słupowej. Co istotne, Projekt zwalnia z obowiązku uzyskania decyzji o zezwoleniu na umieszczenie urządzeń w pasie drogowym oraz zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego, w sytuacjach, gdy urządzenia telekomunikacyjne są umieszczane w istniejącej kanalizacji kablowej lub na istniejącej podbudowie słupowej wzdłuż drogi, dla których wydano już odpowiednie zezwolenia i pobierane są od nich stosowne opłaty.

10) zmiany w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym poprzez ustalenie terminów, w których nastąpi zaopiniowanie, jak i zatwierdzenie bądź odrzucenie projektu organizacji ruchu gdy w pasie drogowym mają być prowadzone roboty związane z umieszczeniem, konserwacją, przebudową lub naprawą infrastruktury telekomunikacyjnej – termin ten, na mocy Projektu, będzie wynosił 21 dni.

11) zmiany w ustawie z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej poprzez skrócenie terminu w ramach, którego Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie mógł wydawać decyzje dotyczące dostępu do okablowania – termin ten będzie wynosił 30 dni od dnia złożenia wniosku w sprawie rozstrzygnięcia sporu. Dodano również nowy przepis, który nakłada obowiązek współpracy stron takiego postępowania z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej – w efekcie do katalogu kar wprowadzono również nową karę dotyczącą niewypełnienia takiego obowiązku;

12) zmiany w ustawie z dnia 28 września 1991 r. o lasach – ustanowienie 30-dniowego terminu dla nadleśniczego na zawarcie: umów o dostępie do nieruchomości, do budynku (w tym do wewnątrzbudynkowej infrastruktury technicznej) oraz umów dotyczących umieszczenia na nieruchomości obiektów i urządzeń.

Podsumowanie

Reasumując powyższe, zmiany wprowadzone w ramach Projektu będą koncentrowały się wokół usprawnienia procedur administracyjnych, ograniczenia obowiązku sprawozdawczości, wprowadzenia obowiązku wyposażenia nowych/remontowanych budynków w instalację światłowodową, przyspieszenie procesu wydawania decyzji przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz ułatwienia dla inwestycji związanych z drogami publicznymi.

Stwierdzić przy tym należy, że nowelizacja w ramach Projektu pozytywnie wpłynie na likwidację barier administracyjnych, z którymi niejednokrotnie muszą mierzyć się przedsiębiorcy telekomunikacyjni.  Oznacza to, iż z perspektywy operatorów telekomunikacyjnych Projekt wiąże się przede wszystkim z prostszym i szybszym procesem inwestycyjnym. Celem opisywanych  zmian jest zmniejszenie ryzyka regulacyjnego i modyfikacja procesu administracyjnego w taki sposób, aby był on bardziej przewidywalny.

Projekt nowelizacji został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12402550

Projekt aktualnie znajduje się na etapie konsultacji społecznych, które potrwają do 17 października 2025 r.

Planowany termin przyjęcia Projektu przez RM to IV kwartał 2025 r.