Powrót

Zmiany w umowach abonentów – nowe przepisy Ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej

Czy należy dostosować umowy zawarte przed wyjściem w życie PKE, do nowych przepisów?


Wdrożenie ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej z dnia 12 lipca 2024 r. (Dz.U z 2024 r. poz. 1221) (dalej: „PKE”), to nie tylko przygotowanie nowych wzorców abonenckich, dostosowanie obsługi klienckiej do nowych zasad zawierania umów czy ustalania warunków promocji, ale także konieczność zawiadomienia abonentów, z którymi zawarto umowy przed wejściem w życie PKE, o zmianach wynikających z wejścia w życie PKE. O zmianach należy zawiadomić aktualnych abonentów do 10 października 2024 r. (tj. na miesiąc przed wejściem w życie PKE).

W artykule 80 ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1222) (dalej: „wprPKE”) określono w jakim zakresie nowe przepisy mają zastosowanie do umów zawartych przed dniem wejścia w życie PKE.

Poniżej przedstawiamy zwięźle w jaki sposób przedsiębiorca telekomunikacyjny powinien zawiadomić abonentów o zmianie umów w związku z wejściem w życie PKE:

  • Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie PKE, nie stosuje się przepisów dotyczących procedury zawierania umów o świadczenie usług komunikacji elektronicznej na warunkach określonych w PKE. Zmianę warunków umowy można wprowadzić w dotychczasowych wzorcach umownych.
  • Zgodnie z PKE, w przypadku umów zawartych z konsumentem, umowa na czas określony może być zawarta na okres nie dłuższy niż 24 miesiące. Powyższe nie ma jednak zastosowania dla umów zawartych przed wejściem w życie PKE a umowy zawarte na okres dłuższy niż 24 miesiące nie ulegają automatycznemu skróceniu do 24 miesięcy.
  • Dostawca usług telekomunikacyjnych zmieniając postanowienia umowy zawartej przed wejściem w życie PKE, w celu dostosowania ich do nowych przepisów, ma obowiązek poinformowania o tej zmianie abonentów z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. Informacja ta powinna zostać dostarczona abonentowi na trwałym nośniku wraz z pouczeniem o przysługującym abonentowi prawie wypowiedzenia umowy, z zastrzeżeniem zwrotu ulg na dotychczasowych zasadach wynikających z prawa telekomunikacyjnego. Termin na wypowiedzenie umowy przez abonenta nie może być krótszy niż do dnia wejścia w życie zmian.
  • Dostawca usług jest obowiązany uzyskać zgodę abonenta będącego mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą lub organizacją pozarządową w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571 oraz z 2024 r. poz. 834) na wyłączenie stosowania wobec ww. podmiotów przepisów stosowanych dla obsługi konsumentów.

Czego wymaga PKE pod kątem umów zawartych przed wejściem w życie PKE:

  1. dostosowania do przepisów PKE będą wymagać postanowienia umów dotyczące usług przedpłaconych, ze względu na wprowadzenie obowiązku zwrotu niewykorzystanych środków prepaid;
  2. zmiany sposobu potwierdzenia otrzymania oświadczenia o wypowiedzeniu umowy przez abonenta umowy, a które to wypowiedzenie zostało złożone w formie dokumentowej
  3. dostosowania warunków zawierania umów i obsługi abonenckiej dla abonentów będącymi osobami z niepełnosprawnościami;
  4. uzyskania nowych zgód na przesyłanie niezamówionej informacji handlowej lub na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, jeżeli nie spełniają one warunków ich pozyskania na gruncie PKE, szczególnie że zgoda ma dotyczyć każdej informacji handlowej (a nie tylko informacji niezamówionej) oraz powinna zostać udzielona co do zasady zgodnie z zasadami wynikającymi z RODO;
  5. dostosowania procedury ograniczenia korzystania z usługi, zawieszenia korzystania z usługi oraz możliwości wypowiedzenia umowy, w przypadku nieopłacenia zaległych należności przez abonenta.

Powyższe zmiany są przykładowe i każde wdrożenie powinno uwzględniać dokonanie zmian w umowach, zawartych przed wejściem w życie PKE.